Homepage » Jurnal » Buletin Tehnic România Digitală 1/2012

Buletin Tehnic România Digitală 1/2012

 

 Jargon Tehnic din Jurnalul Hărţii

 

Cred că multă lume a văzut o serie de termeni în Jurnal şi o parte dintre ei sigur au generat semne de întrebare, pe care vom încerca să le lămurim în cele ce urmează

 

  1. Nivelul Z corecte

Se referă la nivelul de elevaţie a două străzi care nu se intersectează la acelaşi nivel. Strada de jos are un nivel Z mai mic decât al celei de sus. Exemplu supratraversările pe A1 sau A2, etc. Deşi fizic sunt conectate în softul de GIS, rutarea se produce la capete doar la străzile care au acelaşi nivel Z. De ce este important să fie stabilite nivelurile Z corecte. Pentru că aparate mai noi, cum ar fi Nuvi 34xx au capacitatea să afişeze diferenţiat, în modul vizualizare 2D cu nordul în sus, strada de sus peste cea de jos, harta căpătând astfel un plus de claritate. Din păcate suportul pentru această trăsătură nu există în compilatorul MPC la ora actuală, dar atunci când va exista, clienţii ROAD se vor putea bucura de acest aspect.

  1. Compilatorul MPC

Este unealta software cu ajutorul căreia se transforma toate informaţiile din sistemul de GIS în formatul intern proprietar acceptat de dispozitivele Garmin. MPC vine de la MapSource Product Creator.

  1. Restricţie de manevră

Este o restricţie care se referă la interdicţia de efectuare a unei manevre (stânga, dreapta, înainte, înapoi) impusă de un obstacol fizic (delimitatoare de sens) sau unul legal (semne de circulaţie, bandă dublă continuă, etc.)

  1. Explicaţii Vocale Speciale

Explicaţiile acestea sunt prompturi vocale pe care navigatorul Garmin ar trebui să le dea şoferului în intersecţia respectivă, dar nu le dă. Motivul pentru care se întâmplă aşa ceva este acela că navigatorul are un algoritm prin care calculează unghiul dintre segmentul actual de drum cu cele cu care se intersectează la capătul în cauză. Dacă aceste unghiuri sunt sensibil apropiate de 180 de grade, navigatorul implicit nu dă nici-o indicaţie. Lucrul acesta se întâmplă din nefericire la majoritatea bretelelor de încadrare dreapta, lucru extrem de supărător. Soluţia este sau modificarea din geometrie a unghiului bretelei dreapta ca să fie mai spre 90 grade sau includerea unei explicaţii vocale speciale pentru manevrele de rutare care au în vedere traversarea acelei bretele.

  1. Clarificare Intersecţie

În hărţile mai simple intersecţia a două drumuri este descrisă de două drepte care se intersectează într-un punct. Harta ROAD însă urmăreşte configuraţia reală a intersecţiei respective, descriind corect şi cu acurateţe bretelele de manevră dreapta de pe fiecare sens de intrare în intersecţie. Prezenţa acestor bretele este dictată de prezenţa unor insule fizice (scuar verde, trotuar) sau a unor marcaje pe carosabil. Clarificarea unei intersecţii implică nu numai o geometrie mai elaborată, dar şi introducerea de restricţii de manevră şi de explicaţii vocale speciale. Este motivul pentru care inclusiv firme mari de profil nu-şi bat capul să le implementeze corect.

  1. Erori Vocale

Sunt acele prompturi vocale pe care navigatorul GPS le dă incorect. Cazul cel mai tipic este atunci când parcurgi un drum important şi la o intersecţie cu un drum de pământ navigatorul se trezeşte vorbind îndemnându-te să ţii drumul mare. Nu am găsit o logică după care se întâmplă asemenea minunăţii, aşa că dacă se întamplă să daţi peste aşa ceva, nu ezitaţi să mi le comunicaţi ca să introduc în acel loc o restricţie de generare o vreunui prompt vocal la parcurgerea acelui segment. În ROAD2012.10 erau implementate la data respectivă în jur de 2000 explicaţii vocale speciale.

  1. Intersecţie în orb

Softurile de GIS avansate includ funcţionalităţi care permit detectarea segmentelor de drum care nu sunt conectate între ele. Există însă situaţii în care acest lucru nu se întâmplă. Să zicem ca avem un segment de drum pe direcţia est vest care se inztersectează cu două segmente de drum intr-un punct, unul spre nord, celălalt spre sud. Dintr-o eroare segmnetul est-vest nu a fost spart la punctul de intersecţie cu segmentele nord şi sud. Softul de GIS nu va genera nici-o eroare, pentru că există intersecţie în acel punct între segmentele nord şi sud. Rutarea este posibilă atat pe direcţiile est-vest, cât şi pe nord-sud, dar nu şi între ele şi de aceea o asemenea intersecţie am numi-o intersecţie în orb. Dacă se întamplă să daţi peste aşa ceva, nu ezitaţi să mi le comunicaţi ca s-o remediez.

  1. Niveluri de rută

Nivelurile de rută sunt nişte valori numerice atribuite drumurilor care permit calculul eficient al rutei luând în considerare arborii de soluţii posibile. O hartă bună nu are doar geometria corectă, ci şi cele peste 40 de atribute implementate corect. Lucrul acesta este cel mai evident la primele navigatoare care aveau memorii mici şi la care explorarea exhaustivă a drumurilor neclasificate corespunzător ducea la erori de calcul rută.

  1. Restricţii de trafic

Restricţiile de trafic sunt interdicţii care se aplică unor anumite categorii de vehicule sau anumitor tipuri de manevre sau de rute. Exemple drumurile cu acces exclusiv riverani, accesul la benzinăriile aflate la intersecţiile importante. Termenul nu are legătură cu tabelele de trafic referitoare la sistemul InfoTrafic existent doar în ţările avansate.

 

Bogdan Condurăţeanu

Bucureşti

21.02.2012